Plezier

Leo_van_Dijk.jpeg
doelstelling.jpg

Verheugen op plezier

Deelnemen aan het participatiekoor biedt veel positieve ervaringen. Het voorkomt eenzaamheid, biedt zingeving en brengt nieuwe structuur aan die verder strekt dat het repetitielokaal. Elke week kijkt men weer uit na een middag plezier en in de tussentijd praat men na over het beleefde plezier van de afgelopen week. Met als hoogtepunt het concert!

De-Participatiekoor-methode-en-effecten-op-het-dementieproces.jpeg

Gelukshormoom

In Iedereen zingt wel eens en merkt dat dit ‘iets’ met je doet. Het maakt je vrolijk en je voelt je vrij. Dat komt omdat zingen allerlei neurobiologische effecten heeft. Zo neemt de concentratie van het stresshormoon cortisol toe. Zingen werkt zo stressverlagend en dat verhoogd de weerstand. Ook neemt de hoeveelheid endorfine en oxytocine in het bloed toe. Endorfine werkt pijnverlagend en veroorzaakt geluksgevoelens. Oxytocine speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten. Kortom: door te zingen voel je je ontspannen, blijer en verbonden. Dat zou je de hele dag wel willen!

doelstelling.jpg

Stimulerende omgeving

De activiteiten van het participatiekoor vinden plaats in een culturele, creatieve omgeving waar normaliteit en gelijkwaardigheid voorop staan. Ver weg van alles wat doet denken aan een zorgomgeving, wordt de druk weggenomen om ‘correct’ te zijn. Goed of fout bestaat niet. Hier voelen de deelnemers zich vrij om hun emoties te tonen, zichzelf uit te dagen en is het oké om fouten te maken. De deelnemers worden als een gelijkwaardige partner aangesproken en er wordt een beroep gedaan doen op ieders mogelijkheden en talenten.

participatiekoor.jpeg

Regelmaat

Voor mensen met dementie is regelmaat en een heldere dagstructuur belangrijk voor het welbevinden. Het participatiekoor draagt hier aan bij. Enerzijds bieden de repetities een vast moment in de week waar onze deelnemers met plezier naar uitkijken. Tussen de repetities door, helpen mantelzangers ook bij het thuis instuderen van de zangpartijen. Hierdoor wordt het moment van de positieve beleving van de gezamenlijke repetities ook in de privé-omgeving voortgezet. Dit zorgt naast het individueel plezier ook voor (nieuwe) fijne sociale relaties.

muziektherapie.jpg

Hervinden van zingeving

Samen zingen draagt bij aan het (her)vinden van een zinvolle besteding van de dag. Dat daarbij af en toe een nootje uit de bocht vliegt is niet erg.  Net zo belangrijk als het zingen zelf is wát we zingen. In de participatiekoren besteden we daarom ook veel aandacht aan wát we zingen. Zo bespreken we de teksten van de liederen die we zingen en wat die met ons doen. Zo komen thema’s als liefde, verlies, angst en verlangen aan bod. Voor de deelnemers met dementie biedt dit steun en de mogelijkheid om uiting te geven aan eigen emoties en het onder woorden brengen van verlangens.

Dit draagt bij aan het (her)vinden van antwoorden op eigen zingevingsvragen. En wie de zin van het leven ervaart, is ondanks zijn beperkingen een gelukkig mens.

Team_background.jpg

muziek

met participatie

Particip.Koor Haarlem 24-1_DSC4632.jpg

uitdaging

met coaching

Kaartverkoop.jpg

sociaal

met koorleden

Meer zang, minder zorg, hoe werkt dat?